Het Mediterrane Dieet: Gezonde voeding

Het Mediterrane Dieet: Gezonde voeding

De populariteit van het mediterrane dieet begon met een vrij eenvoudige vergelijking: de bevolking van Griekenland en Zuid-Italië hebben de gewoonte om voedsel te eten dat rijk is aan vet, maar toch lijden ze minder aan hart- en vaatziekten. Hoe kan dit zo zijn? Het antwoord lijkt te liggen in het gebruik van een enkelvoudig onverzadigd vet, bekend als olijfolie, rondom het Middellandse-Zeegebied. Olijfolie vormt de basis van de voedselbereiding in het Middellandse-Zeegebied — het is het belangrijkste ingrediënt bij de bereiding van zowat alles, van pasta tot biefstuk.

Olijfolie wordt beschouwd als een antioxidant, zodat het ook effectief is in de strijd tegen kanker.

Het mediterrane dieet kan echter ook een uitdaging zijn. Hoewel 40 procent van iemand’s totale calorieën zijn afgeleid van vet, mogen mensen die dit dieet volgen alleen maar kleine porties rood vlees eten. Zelfs vis en pluimvee zijn niet populair, alsook melk en zuivelproducten. In tegenstelling tot andere diëten kun je met Het Mediterrane Dieet een behoorlijke hoeveelheid brood en aardappelen eten, en je mag om de andere dag eieren eten. Je mag zelfs kleine hoeveelheden wijn drinken.

Het mediterrane dieet biedt weinig aan verzadigde vetten of transvet. Dit betekent dat mensen die dit dieet volgen moeten voorkomen dat ze bepaalde oliën, alsmede margarine, pindakaas, gebak of koekjes eten. Ze worden ook aangemoedigd om de totale hoeveelheid vet die ze elke dag eten te verminderen.

Een studie die is uitgevoerd in Frankrijk toonde aan dat mensen die minimaal één hartaanval hadden gehad, en die hun maaltijden vervolgens overeenkomstig het mediterrane dieet klaar maakten, minder waarschijnlijk waren om later weer door een hartaanval getroffen te worden dan degenen die een doorsnee eetpatroon hadden. Een andere studie die recent is uitgevoerd geeft aan dat degenen die gebruik maken van het mediterrane dieet, voldoende lichaamsbeweging nemen en zich onthouden van roken minder risico lopen om voortijdig te sterven dan degenen die dat niet doen en een traditioneel dieet volgden.

Niet al het voedsel dat gevonden wordt in een typisch mediterraan dieet wordt echter beschouwd als een gezonde keuze. Kaas-rijke lasagne en ravioli kunnen bijvoorbeeld een hindernis vormen voor gewichtsverlies. Bovendien kunnen tiramisu en canolli er ook makkelijk voor zorgen dat de pondjes er aan komen.

Een aantal diëtisten adviseren voor die reden om de beste elementen van Het Mediterrane Dieet te nemen en te integratie in je levensstijl om zodoende een blijvende goede gezondheid en gewichtsverlies te bereiken. Dit betekent een nadruk op groenten in je dieet, samen met hele granen en noten. Je zou verbaasd staan om te leren dat de gemiddelde Griek of Italiaan minder dan twee keer per week rood vlees eet. Als je het mediterrane dieet pad volgt, moet je ook boter en zoete snacks vermijden en voor fruit kiezen bij het selecteren van een dessert.

Maar er zijn ook andere aspecten van de mediterrane levensstijl die moeten worden onderzocht wanneer je probeert om gewicht te verliezen. Inwoners van mediterrane landen hebben de neiging om veel te wandelen en te fietsen, wat veel bijdraagt aan hun calorie-verbranding. Bovendien hebben de maaltijden vaak een ontspannen karakter. Als een gevolg daarvan krijgt het lichaam tijd om het voedsel goed te verteren.

Een typisch mediterraan menu zou dit kunnen omvatten: granen en banaan voor ontbijt, minestrone soep en een plakje knoflook brood voor de lunch en een pasta primavera en bessen voor het diner. Een van de grote voordelen van het mediterrane dieet is dat het een feest is voor de zintuigen — de kleuren zijn uitbundig, de smaken zijn verleidelijk, en het aroma is onverslaanbaar.

Naast dat het bevorderlijk is voor gewichtsverlies wordt Het Mediterraan Dieet geassocieerd met de langere levensduur van mensen binnen het Middellandse-Zeegebied. Daarom wordt het vaak beschouwd als een gezond, levensgevend alternatief voor een groot aantal andere diëten die vandaag de dag worden aangeboden. Maar misschien is het grootste verkoopargument van Het Mediterraan Dieet wel het feit dat zij die willen afvallen zeggen dat het hun hunkering naar voedsel wegneemt — terwijl het hen helpt om gewicht te verliezen. Daarom zien veel mensen Het Mediterraan Dieet als het ultieme “niet-dieet,” een gewichts- beheersplan dat niet bezuinigd op smaak.

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *