S

S

Wanneer u verstandig bent met het gebruik van saus, passen salades uitstekend in een vermageringsdieet. Rauwe groenten zijn goed voor de darmwerking, goed voor het gebit en geven een verzadigd gevoel. In de winkel kunt u allerlei magere sauzen kopen. U kunt echter ook zelf magere sauzen maken op basis van magere yoghurt of magere kwark. Een yoghurtsausje maakt u bijvoorbeeld van een paar eetlepels magere yoghurt, iets azijn, een halve theelepel mosterd (Franse) en wat fijngesneden tuinkruiden, zoals peterselie en bieslook.

Samen afvallen

Samen afvallen kan in een grote groep. Op sommige mensen werkt de aanwezigheid van anderen erg stimulerend. Men wil niet voor elkaar onderdoen en men ziet dat het bij een ander lukt. Daaruit put men dan de moed voor zichzelf. Er zijn ook veel mensen die zo’n groepsgebeurtenis niet zien zitten. Ze zien het als een persoonlijke zaak waarmee ze zelf in het reine trachten te komen. Toch heeft deze laatste groep ook steun nodig.

De directe omgeving, vrienden en familie, kunnen veel aan het slagen van de afvalpoging bijdragen. Over het algemeen kan men wel stellen dat men nooit helemaal alleen afvalt, maar dat er altijd anderen bij zijn betrokken. Er is ook een tussengroep die niet helemaal alleen bezig wil zijn, maar die ook zo’n grote groep niet ziet zitten. Voor die groep is het prettig samen met een vriend of vriendin of met een buurvrouw aan de slag te gaan. Hoe u ook afvalt, houd er in ieder geval rekening mee dat geen twee mensen hetzelfde zijn. De een valt van een dieet per week een kilo af, terwijl de andere er een kilo mee aankomt. Op deze manier kunt u dus nooit met elkaar vergelijken.

Sauna

Als u na een bezoek aan de sauna op de weegschaal gaat staan, zult u zien dat u lichter bent geworden. Echt afgevallen bent u dan niet; jammer genoeg hebt u alleen vocht verloren in plaats van vet. Wat dat betreft is het net als bij de plaspillen. Toch is een bezoek aan de sauna de moeite waard. Na zo’n bezoek voelt men zich ontspannen en prettig. Dat is juist het gevoel dat u nodig hebt om het lijnen vol te kunnen houden. Als u iets te vieren hebt, is de sauna een prima alternatief voor een etentje. Let u dan wel op dat u dorst krijgt door het vochtverlies. Wanneer u daarom veel en calorie-rijk gaat drinken schiet u met uw alternatieve keuze niets op.

Schildklier

De schildklier maakt een belangrijk hormoon, thyroxine. Werkt de schildklier niet goed, dan raakt onze stofwisseling in de war. Werkt de schildklier traag, dan wordt men dikker; werkt deze daarentegen te snel, dan wordt men magerder.
Ziekten van de schildklier komen nogal eens voor. Het betekent niet dat men elke vorm van vetzucht aan een slecht werkende schildklier kan wijten. Bij een traag werkende schildklier is het afvallen wel veel moeilijker.

Om de schildklier beter te laten werken, kan een specialist medicijnen voorschrijven. Deze medicijnen zijn echter onbruikbaar als afslank-kuur. Er zijn nogal wat vervelende bijwerkingen aan verbonden.

Slagroom

Slagroom hoort tot de groep van levensmiddelen waarmee het oppassen geblazen is. Jammer genoeg zijn er nauwelijks alternatieven te vinden. En bovendien zullen maar weinig mensen aan de smaak van die alternatieven de voorkeur geven boven de echte slagroom. Trouwens, wie mocht denken dat die imitatie-slagroom veel minder energie bevat dan de gewone, komt bedrogen uit. Ook deze zogenaamde toppings leveren heel wat energie. Hoe we het ook wenden of keren, we moeten zuinig zijn met het gebruik van dit soort lekkermakers.

Slapen

Wanneer men wil afvallen is het een noodzaak dat men zich fit voelt. Een goede en voldoende nachtrust is daarbij onontbeerlijk. Wie zich moe voelt zal gemakkelijker met het dieet stoppen. Is zo’n besluit op een vermoeid moment eenmaal genomen, dan ontbreekt vaak de moed om dat besluit naderhand weer ongedaan te maken. Jammer, want het was niet nodig geweest.

Op deze manier mislukken heel wat afslank-pogingen. Dit soort mislukkingen maakt ons op de lange duur moedeloos en zo raken we steeds verder van ons doel verwijderd. Tegen bedtijd nemen veel mensen iets te eten of te drinken: een glas warme melk, een stukje fruit, een beschuit of een boterham. Wanneer dat een gewoonte is, kunt u ook tijdens het lijnen die gewoonte beter aanhouden. Zou u stoppen, dan is de kans groot dat u veel moeilijker in slaap valt. U moet in uw dieet natuurlijk wel rekening houden met deze extra ‘maaltijd’. Op een ander moment van de dag zult u er iets voor moeten laten.

Smakelijk eten

Al is een maaltijd wetenschappelijk gezien nog zo goed en evenwichtig samengesteld, dan nog kan het een slechte maaltijd zijn. Net zo belangrijk als de samenstelling, of de aanblik van de maaltijd, is de geur. En ten slotte moet de maaltijd goed smaken. Een maaltijd hoort een voldaan gevoel te geven. En in een energie-beperkte voeding is dat extra belangrijk. Een smakeloze maaltijd roept het gevoel op nog iets lekkers nodig te hebben. Menigeen groeit juist van dit soort extra hapjes, ondanks alle ‘magere’ maaltijden.

Probeer u aan de regels te houden:

  • Laat het eten niet verpieteren (te lang opstaan). Kook groenten zo dat deze nog knapperig zijn;
  • Breng regelmatig variatie aan in de maaltijden. Denk niet dat dat voor uw kleine prakkie niet de moeite waard is. Kook af en toe iets geheel nieuws, ook al is het geen feestdag.
  • Zorg dat de maaltijd er aantrekkelijk uitziet. Let ook op de combinatie van kleuren van de gerechten. Een maaltijd van tomatensoep, rode kool en frambozenvla mag dan wat smaak betreft voor u iets aantrekkelijks hebben, door het eentonige uiterlijk verliest zo’n maaltijd veel van zijn waarde.
  • Dien een gerecht dat koud gegeten moet worden ook koud op. Evenzeer geldt dat voor warme gerechten. Lauw is in dat geval vaak flauw.
  • Dek de tafel gezellig; ook op doordeweekse dagen. Een bloemetje en een paar kaarsen doen wonderen.
  • Zorg voor een gezellige en ontspannen sfeer tijdens de maaltijden.
  • Neem voor het eten ruim de tijd, zodat u van de maaltijd echt kunt genieten.
  • Garneer de maaltijden eens met wat bij-groente.

Hoewel deze regels geen geld kosten, zijn ze niet altijd even gemakkelijk in praktijk te brengen. U kunt er wel naar streven dat er zo veel mogelijk van deze regels terechtkomt.

Snel afvallen

Wie wil afvallen wil dat vaak zo snel mogelijk. Hoe meer kilo’s men kwijt raakt, des te beter, wordt geredeneerd. Om een heleboel redenen gaat deze redenatie in de meeste gevallen niet op:

Wanneer men erg veel afvalt, kan uw huid het tempo niet bijhouden. Men komt ruim in het vel te zitten. Terwijl het de bedoeling is er wat aantrekkelijker uit te zien, ziet u er juist minder fraai uit. Men oogt ongezonder. Ook al weet u dat dat op den duur weer bijtrekt, het is toch weinig stimulerend om het dieet vol te houden.
Eet men heel erg weinig om extra af te kunnen vallen, dan loopt men een grote kans zich gedurende de dag op een aantal momenten erg slap en lusteloos te voelen. Vanwege uw gezin of ander werk kunt u het zich niet permitteren om regelmatig erg vermoeid te zijn. Bij de spanning van het afvallen krijgt u er extra spanning bij. Om die spanning te doen verminderen laat men al gauw het dieet een tijdje rusten en zo mislukt weer een afvalpoging.
Snelle diëten zijn een tijdelijke zaak. Een goed dieet is geen tijdelijke zaak. Een goed dieet brengt evenwicht tussen de energie die u verbruikt en de energie die u eet. Als het goed is, moet u dat evenwicht een leven lang vol kunnen houden.

Snoepen

Snoepen is een gewoonte die men zich gemakkelijk aanwent en daarna slechts met de grootste moeite kwijtraakt. Er zijn allerlei redenen waarom we met snoepen beginnen. Voor de een is het een gewoonte die men van kindsheid af heeft meegedragen; voor de ander is het een manier om spanning af te reageren. Er zijn ook mensen die snoepen op momenten dat ze te weinig om handen hebben, uit een soort verveling dus. Weer anderen snoepen omdat ze zich op ongeregelde momenten van de dag hongerig voelen.

Sommigen lukt het om van de ene dag op de andere met kost het grote inspanning om deze ‘verslaving’ binnen redelijke proporties te houden. Een aantal tips bleken heel bruikbaar om het snoepen enigszins in te perken:

  • Breng regelmaat in uw maaltijden. Gebruik goed over de dag verspreide kleine maaltijden;
  • Leg wat u snoept eerst op een schoteltje. U wordt zo meer bewust van de hoeveelheid die u snoept;
  • Probeer van het snoepen echt te genieten. Voel u niet schuldig, maar houd er met de rest van de voeding rekening mee;
  • Leid uzelf niet om de tuin met de gedachte dat u in het vervolg niet meer zult snoepen. Veel goede voornemens leiden er maar al te vaak toe dat men achteraf het gevoel krijgt iets in te moeten halen. Heel gewoon is, dat men naderhand juist extra veel gaat snoepen. Beter is het deze gewoonte te accepteren en er zo goed mogelijk mee leren om te gaan.

Soep

Soep kan een prima ondersteuning vormen voor uw vermageringsdieet. Een magere soep vormt een goede maagvulling, terwijl de hoeveelheid energie gering is. Een flink bord soep, rustig gegeten, voorafgaand aan de maaltijd, zal een groot deel van de honger stillen.

Voor magere soep dient men eerst magere bouillon te trekken. Wanneer men magere bouillon wil maken van vlees, vis of gevogelte, dan laat men de getrokken bouillon eerst afkoelen. Van de afgekoelde bouillon kan men het vet zo afscheppen. Voor het maken van de bouillon kan men ook bouillonblokjes gebruiken of kruidenaftreksels, het afgietsel van peulvruchten of groentenat. Er is soep in allerlei soorten en smaken. Zo kan men de soepen verdelen in heldere soepen en gebonden soepen. Een gebonden soep bevat meer energie. Gebruikt u in een vermageringsdieet een gebonden soep, dan kunt u dat opvangen door een heel klein aardappeltje minder te eten.

Vaak wordt soep gebonden met vermicelli of met rijst. Probeert u het eens met vlokken van granen. De vlokken hoeven maar heel even mee te koken. U kunt ze er het beste op het laatst aan toevoegen.

Start

Een goede start van uw afslankpoging is erg belangrijk. Lukt de start niet goed, dan leggen de meesten er al spoedig het bijltje bij neer. Belangrijk is het een goed moment uit te kiezen. Wanneer u zich ontspannen voelt, een goede lichamelijke conditie hebt, dan lukt het beter. Begin niet vlak voor de menstruatie. Uw lichaam houdt extra vocht vast en de meesten voelen zich dan niet zo prettig. Vlak erna is een prima moment. Een goede start van de dag is ook belangrijk. Een ontspannen en rustig gegeten licht ontbijt helpt om de moeilijke perioden van de dag beter door te komen. Bovendien zijn na een goed ontbijt de verleidingen van de koffiepauze minder groot.

Streefgewicht

Wie wil afvallen stelt zich meestal een doel: ‘Zo veel wil ik wegen.’ Stel dat doel, het streefgewicht, niet te ver weg. Voor uw gevoel moet het gemakkelijk haalbaar zijn.

Hebt u uw streefgewicht bereikt, en ging het moeiteloos, dan kunt u voor uzelf een nieuw streefgewicht vaststellen. Bleek het lijnen u moeilijker af te gaan dan u had gedacht, dan kunt u proberen gedurende enige tijd op dat streefgewicht te blijven. Het zou jammer zijn de gewonnen terreinwinst weer snel af te staan. Het bereiken van het streefgewicht betekent niet dat u weer als vanouds kunt gaan eten. U moet nu zoeken naar een voedingsgewoonte waarbij uw gewicht op het juiste peil blijft. Blijf ook nu op uzelf letten: hoe snel u eet, hoe regelmatig u eet, wat u tussendoor gebruikt, hoe u uw eten klaarmaakt. Blijf u regelmatig wegen, bijv. i maal per week op een vast tijdstip. Merkt u dat de weegschaal meer aangeeft, wees dan even streng voor uzelf. Wanneer het echt uit de hand gaat lopen, dan is de weg terug veel moeilijker.

Suiker

De meeste Nederlanders gebruiken dagelijks een flinke hoeveelheid suiker. Gemiddeld eten we per jaar zo’n 40 kilo per persoon, wat neerkomt op ruim een ons per dag. Nu zult u zeggen, dat u nooit aan dat ons toekomt, maar rekent u dan ook de verborgen suiker mee? Een glaasje fris doet mee voor bijna 20 gram suiker en dan nog de koekjes, de snoepjes, het broodbeleg, vla, ijs, pudding.

Over suiker bestaan hardnekkige vooroordelen. Zo zou suiker goed zijn voor de spieren. Je zou er sterk van worden. Allemaal niet waar! Uit onze voeding maakt ons lichaam zelf wel de suikers die het nodig heeft. Uzelf hoeft daarvoor beslist geen suiker te eten. Het mijden van suiker in koffie en thee, helpt goed mee bij een vermagering. Rekent u maar mee. U doet in de koffie en in de thee steeds twee suikerklontjes. Dat is ongeveer 7,5 gram. Bij het ontbijt en ’s middags gebruikt u 3 kopjes thee. In de koffiepauze ’s morgens, tijdens de lunch en ’s avonds gebruikt u bij elkaar 5 kopjes koffie. Dat wordt per dag 60 gram. Wanneer u die suiker niet zou gebruiken, scheelt u dat bijna 6000 klontjes per jaar, ongeveer 12 kilo aan lichaamsgewicht.

Suiker bevat alleen energie en verder geen waardevolle voedingsstoffen. Hetzelfde geldt ook voor rietsuiker. Rietsuiker is even energierijk als witte suiker. In rietsuiker zit nog een spoortje ijzer en vitamine B, maar het is zonder betekenis. Daarvoor hebt u andere levensmiddelen nodig. Wanneer u erg van zoet houdt, is het bovenstaande toch iets om rekening mee te houden. Een beetje minderen heeft al een flink effect.

Suikervrij

Suikervrij betekent iets anders dan ‘Zonder toevoeging van suiker’, wat u bijvoorbeeld bij sommige frisdranken aantreft. Suikervrij betekent precies wat de naam aangeeft, maar het betekent niet energie-vrij. Heel veel suikervrije produkten worden gezoet met de zoetstof sorbitol. Die produkten bevatten in dat geval evenveel energie als die produkten met gewone suiker. Het suikervrij-etiket heeft dan alleen betekenis voor diabetici (mensen met suikerziekte). Wanneer u op het etiket leest dat er geen suiker is toegevoegd, dan kan er best suiker inzitten. Vruchten kunnen van nature heel wat suiker bevatten. Vruchtensappen dus ook en dan is het toevoegen van suiker totaal overbodig.